21 November 2008

TARBIYYAH DARI SI CILIK (2)

“Betul ke apa yang kawan-kawan kamu cerita kat ustaz?”Tanya saya bagi mendapatkan kepastian.

“Betul,memang ana pukul dia,”Zaki menjawab.

“Semalam kamu janji dengan ustaz kamu nak berubah.Tapi baru sahaja sehari kamu dah buat kesalahan lagi,”perasaan saya bercampur baur antara marah dan kasihan.

Zaki terus membisukan diri.Tiada tanda sesal pada raut wajahnya.Bersahaja.

Malam sebelumnya,Zaki telah keluar melalui tingkap asrama di tingkat tiga.Tetapi tindakan yang saya ambil padanya hanya menyuruh membasuh kuali dan periuk-periuk.Tiada hand-contact.Saya berbuat demikian dengan harapan serba sedikit boleh menjadi pengajaran padanya.

Tetapi akhirnya,usaha yang kesekian kalinya turut tidak menampakkan hasil yang positif.

KESEIMBANGAN

Entri saya pada kali ini adalah sebagai keseimbangan kepada entri saya yang lalu,TARBIYYAH DARI SI CILIK 1.Kalau entri yang dulu menceritakan perkara-perkara yang menggembirakan dan mencuitkan hati,pada kali ini ia berbeza sama sekali.

Perkongsian pada kali ini adalah sisi kontra kehidupan saya sebagai warden.Tujuan saya menulis kali ini berdasarkan feedback yang diterima dari pembaca.Saya bimbang sekiranya pembaca tersilap tafsir bahawa segala-galanya sempurna disini.

Perlu kita ambil paham dan menerima hakikat bahawa kehidupan didunia ini semuanya ada pasang surut.



Janganlah diharapkan bahawa wujudnya fenomena syurga ketika didunia.Diharapnya kehidupan didunia gembira senentiasa.

Langit tidak selalunya indah.
Malam tak selalu cerah.
Suram malam tak berbintang.Itulah lukisan alam.
Begitu aturan Tuhan.
-LUKISAN ALAM-

Sedangkan Allah taala menciptakan manusia didunia sebagai medan menguji sejauh mana kita berjaya menghayati erti kehidupan sebagai hamba yang memiliki Khaliq.Allah berfirman,

Patutkah manusia menyangka Bahawa mereka akan dibiarkan Dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?Dan Demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang Yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian Yang demikian), nyata apa Yang diketahui Allah tentang orang-orang Yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa Yang diketahuiNya tentang orang-orang Yang berdusta.

KEBUNTUAN YANG MEMBINGUNGKAN

Zaki(bukan nama sebenar) merupakan pelajar darjah dua yang tersenarai sebagai antara pelajar yang famous di sekolah.Bukan kerana kebijaksaannya,tetapi kerana timbunan kes-kes disiplin yang dilakukannya.

Namakan sahaja permasalahan.Bermula dari mencederakan kawan-kawannya hinggalah kepada mencuri dan mengugut.Dalam usianya yang terlalu mentah,apakah mungkin perkara ini benar-benar berlaku?saya sendiri sukar mempercayainya jika saya hanya mendengar dan tidak mengalami.

See to believe!

Seiring dengan kes-kes yang dilakukan,sebanyak itu jugalah usaha dan tindakan dilakukan bagi menghasilkan secebis perubahan pada insan yang masih kecil itu.

Ramai yang berusaha menasihati dengan pelbagai cara dan kaedah.Ada juga guru yang tidak jelas matlamatnya mengambil tindakan yang langsung tidak berhikmah,seolah-olah melepaskan geram.

Bagi saya,saya masih berpegang kepada kata-kata tegur untuk bagi berubah,kalau setakat nak marah,baik tak payah.

Usaha untuk mencari punca permasalahan sentiasa menjadi keutamaan.Persoalan utama yang perlu dijawab sebelum tindakan susulan diambil.InsyaAllah tindakan saya sentiasa terarah dan terbimbing.

Bermula dari mengingatkan harapan ibunya,hinggalah kepada merotan,berzikir dan membasuh pinggan mangkuk.Hasilnya jauh panggang dari api.Saya menjadi buntu.



Firman Allah Taala,

Sesungguhnya Engkau (Wahai Muhammad) tidak berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa Yang Engkau kasihi (supaya ia menerima Islam), tetapi Allah jualah Yang berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa Yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan Dia lah jua Yang lebih mengetahui akan orang-orang Yang (ada persediaan untuk) mendapat hidayah petunjuk (kepada memeluk Islam).

Sebagai warden khususnya atau sebagai dai’ umumnya,apa yang perlu dilakukan adalah mencari puncanya dahulu sebelum memutuskan tindakan yang wajar diambil.

Seek First To Understand.


KEPUTUSAN YANG SUKAR

“Ustazah,ustazah tolonglah anak saya.Buat la apa sekalipun.Dia nakal sangat dekat rumah,”keluh emak Amirul.

Amirul(bukan nama sebenar) merupakan salah seorang pelajar yang terkesan dengan sikap Zaki.Amirul berkawan agak rapat dengan Zaki.Sesungguhnya manusia itu akan terdorong mengikut sikap rakannya.

Rasuulllah s.a.w bersabda:
المؤمن مراّة اخيه
Ertinya:Orang mu’min itu cermin bagi saudaranya.

Implikasi negatif yang bercambah merebak ibarat api yang membakar ranting-ranting kayu.Tindakan perlu diambil dalam kadar segera.

Walaupun sebelum ini berkali-kali guru-guru mencadangkan kepada mudir supaya Zaki dibuang sekolah,mudir cuba mempertahankan dan yakin masih ada harapan.Simpati barangkali.Tetapi akhirnya keputusan itu diambil jua.

Zaki seorang budak darjah dua.Keluarganya bukan dari golongan yang faham atau menghayati ajaran Islam.Ibu dan kakaknya berpakaian ala-ala barat.Pernah Zaki menceritakan bahawa kakaknya pernah menonton cerita porno bersama teman lelakinya dirumah!

Dalam pada masa yang sama,sikap negatif Zaki yang tercetus dari krisis keluarga,telah mempengaruhi sebahagian rakan-rakannya yang lain.Sesuatu yang cukup-cukup membimbangkan pihak ibubapa.Ada yang melarang anak mereka berkawan dengan Zaki.Ibubapa mana yang tidak risau.Saya pun akan mengambil tindakan yang sama seandainya saya berada ditempat mereka.

Apakah tindakan buang sekolah keatas Zaki sebagai keputusan yang tepat?

Atau guru-guru telah gagal menjadi pembimbing yang berjaya kerana tindakan yang diambil seolah-olah petanda putus asa?

Yang manakah lebih utama,terus berusaha menyelamatkan Zaki sambil melihat kesan negative merebak dikalangan pelajar-pelajar yang lain?




Atau mengambil tindakan yang sukar dengan membuang Zaki keluar sekolah sebagai usaha menyelamatkan pelajar-pelajar dari menerima implikasi virus yang cukup merbahaya ini?

MENGUTAMAKAN YANG UTAMA

Seringkali didalam kehidupan kita sebagai hamba didunia ini,tidak mungkin terlepas dari ujian dan dugaan.Adakalanya keputusan yang hendak diambil membawa kita kejalan buntu.

Ditelan mati emak,diluah mati bapak.Hendak tak hendak,salah satu mesti menjadi korban.

Kita ambil satu contoh,kadang-kadang dalam satu-satu organisasi dakwah atau yang selainnya terdapat ahli yang membawa masalah.Tidak kira samada pimpinan yang gila kuasa yang merasa sempurna tidak pernah berbuat silap,pendoktrin-pendoktrin hingga kepada ahli bawahan yang tidak mahu memberi kerjasama bagi melancarkan gerak kerja.

Apakah golongon ini perlu dibela,atau disingkirkan bagi menyelamatkan organisasi?

Mustafa Mahsyur didalam kitabnya,Jalan dakwah:antara keaslian dan penyelewengan ada menyentuh bab ini.Beliau berpendapat penyingkiran adalah tindakan yang paling wajar diambil kerana kepentingan organisasi adalah lebih utama.

Difikirkan mengikut kacamata kita yang kabur,keputusan ini seolah-olah kejam dan tidak wajar dilakukan.Itu hanya fikiran mereka yang menilai dengan emosi dan bukan berdasarkan kepentingan yang realiti.Ulama fiqh berpendapat,apabila berhadapan dengan dua kemudharatan maka pilihlah kemudharatan yang lebih kecil.

Yang dikorbankan adalah satu,bagi menyelamatkan seratus satu.Nampak berbaloi bukan?
Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui perihal hambaNya.Terkadang telinga manusia mendengar,akal memproses tetapi hati tidak dapat menerima.Semuanya kerana kelemahan dan keterbatasan fikiran kita sebagai manusia.

Menjadi keutamaan bagi kita untuk mengutamakan yang utama.

Read More......

10 November 2008

AKU YANG DULU...


“Ya Allah,Wahai Tuhan Yang Maha Pengampun.Kau ampunilah dosa-dosaku…,”suara Hanif sayup-sayup kedengaran dikedinginan malam Ramadhan yang dilimpahi barakah.

Ditengah malam yang sepi itu juga saya sudahpun bangkit dari lena.Dalam kegelapan hari saya memerhatikan sekujur tubuh sedang bermunajat memohon keampunan dariNya.

Suaranya teresak-esak merintih dan merayu.Mata bergenang deras airmata;basah pipinya mengenangkan dosa-dosanya yang lalu.Penuh pengharapan,kedua tangan ditadahkan;penuh yakin,penuh keinsafan.


“…HambaMu ini datang menghadapMu,sudilah kiranya Engkau kurniakanku ampunan.Akulah hambaMu yang berdosa.Tanganku penuh dengan noda.Ampunilah hambuMu ini yang banyak berbuat maksiat;yang selalu ingkar dengan perintahMu.”Tangisannya jelas kedengaran,linangan airmata makin laju merembes dipipi membasahi baju melayunya.


Sayu.Hampir mengalir airmata,tapi ditahan.Saya cuba terus mendengar butir-butir perkataan yang Hanif lafazkan,tetapi semuanya tenggelam dalam tangisannya yang dalam.

“Dan Sesungguhnya Aku Yang amat memberi ampun kepada orang-orang Yang bertaubat serta beriman dan beramal soleh, kemudian ia tetap teguh menurut petunjuk Yang diberikan kepadaNya.”
(20:82)

Hanif masih belajar disebuah sekolah menengah di Shah Alam.Sebelum ‘peristiwa’ itu,seperti remaja-remaja yang lain,dia gemar membaca komik dan aktif bersukan.Kenakalan tidak dapat lari pada usianya yang ditahap awal hendak mengenali erti kehidupan.Amalan agama juga berada ditahap seperti orang-orang kebiasaan.Solat fardhu agak liat dikerjakan diawal waktu terutamanya subuh.Bacaan al-quran pun susah hendak didengari darinya apatah lagi hendak bangkit berqiamullail diawal pagi.


SEBUAH PERSAHABATAN

Itu dulu.

Tetapi segalanya berubah selepas satu peristiwa yang begitu terkesan dijiwanya.

“Hanif!Angkat telifon.Sidek tu,”laung emak kepada Hanif.Hanif bergegas menggangkat ganggang telifon. Sidek merupakan sahabat yang begitu akrab dengannya.Suka dan duka dikongsi bersama.

“Hello.Ha Sidek apa cerita?”Hanif bertanya penuh kegirangan.

“Weh,ada masalah besar ni.Makayah aku suruh pindah sekolah la,”terang Sidek dalam nada serba salah.

Kelu Hanif mendengar kenyataan itu.Berita itu baginya begitu mengejutkan dirinya.Disoalnya kembali bagi mendapatkan penjelasan.

“Kenapa pulak nak pindah?Tiba-tiba aje ni.”

“Kau kan tau prestasi akademik aku macam mana.Makayah aku nak pindahkan aku kat sekolah lain.”

“Ala itu bukan masalah besar.Kalau kau taktau,aku boleh ajar kau.Kalau akupun taktau,aku suruhlah ayah aku ajar nanti,”Hanif cuba memujuk.

Tetapi jauh disudut hatinya,dia tahu bahawa keputusan berpindah itu muktamad.Sidek tiada kuasa mengubah kehendak ibubapanya.Airmata hangat mula mengalir kepipi.Perasaan sedih mahu berpisah dengan sahabat yang disayangi tidak tertanggung lagi.

Ikatan kasih sayang dua remaja disaksikan si ibu dari jauh tanpa disedari keduanya. Tersentuh hati Ibu.Sayu dan pilu.


KEJUTAN DEMI KEJUTAN

“Hanif,Sidek dah nazak!”tersentak jiwa kerdil Hanif pada ketika itu.Airmata kepiluan mengalir lagi.

Masa seakan terhenti seketika.Berita yang menggemparkan itu betul-betul memberi tamparan hebat bagi dirinya.Semuanya berlaku begitu pantas.Insan manakah yang mampu hadapi ujian sehebat ini?Sidek tidak sempat berpindah ke sekolah lain kerana diserang barah paru-paru yang kronik.Beberapa minggu yang lalu Hanif melawat sahabatnya di hospital,Sidek masih sedar dan sempat berbisik sesuatu dengannya.Tetapi menerima berita kali ini,Hanif tahu saat perpisahan dengan sahabat karibnya sudah hampir.

Hanif bersama dengan ibubapanya bergegas ke University Hospital,Petaling Jaya.Sepanjang perjalanan,tiada bicara dapat dilafazkan.Hanya esak tangisan yang kedengaran.Fikirannya bercelaru.

Akhirnya Sidek kembali ke rahmatullah disamping sahabatnya yang dikasihi.Raungan Hanif kedengaran dari bilik wad dimana Sidek ditempatkan.Perpisahan kali ini adalah perpisahan mutlak mereka didunia.Hanif mengerti hakikat ini.Tempias kesedihan terpampar diwajah setiap yang melihat.Semua yang ada disekeliling itu menjadi saksi keikhlasan persahabatan mereka.


Persahabatan yang teguh dan utuh tersemat walau kini masing-masing dialam yang berbeza.Persahabatan yang tiada musimnya.Persahabatan dalam suka dalam duka.Persahabatan tiada malap cahaya,yang terus bersinar terang selamanya.

“Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwaku.Sahabat yang baik adalah seiring denganku dan menjaga nama baikku ketika aku hidup atau mati.Kuhulurkan tangan kepada sahabat untuk berkenalan kerana aku akan merasa senang.Semakin ramai sahabat semakin aku percaya diri.Aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tidak luntur baiknya dalam suka dan duka.Jika dapat,aku ingin setia padanya.”

(Imam Syafie)

TURNING POINT

Hari-hari yang berlalu itu tidak dapat lekang begitu mudah dari fikiran Hanif.Segalanya masih jelas,seolah-olah baru semalam Sidek pergi.Hanif sugul beberapa ketika.Ibu sidek meminta izin kepada ibubapa Hanif untuk menjadikan dia sebagai anak angkat.Barangkali sebagai tempat melepaskan rindu tiap kali terkenangkan anaknya.

“Hanif,nanti cuti sekolah ikut ustaz nak?kita keluar buat usaha dakwah.”

“InsyaALLAH.”

Hanif kini menyertai kumpulan jemaah sebagai medan berdakwah dan untuk memperbaiki diri.Di situ dia mula belajar serba sedikit tentang erti kehidupan dan perasaan hidup bertuhan.

Duit keuntungan yang didapati hasil daripada mendapatkan tempahan baju di sekolahnya masih tersimpan banyak.Hanya sedikit sahaja yang digunakan.Dia tekad untuk menggunakannya kearah dakwah,sebagai bukti kecintaannya kepada Pencipta melebihi dari harta dan dunia.

Solat diawal waktu dilazimi.Quran juga dialunkan tanpa jemu.Mendengar rintihannya disepertiga malam juga boleh dikatakan kerap dan menjadi kebiasaan.
Hanif.Dia adikku.



Begitulah antara kisah perubahan yang dilakukan manusia dari kehidupannya yang lalu,kepada sebuah kehidupan yang baru.Dari tiada halatuju kepada bermatlamat.Dari penuh kelekaan kepada khusyuk patuh kepada Allah.Dari merasa senang dengan dunia kepada menagih halawatul iman.Dari hidup yang kosong kepada yang penuh makna dan pengertian.Semuanya bila kenikmatan Iman dan Islam dihayati dan dirasai sedikit demi sedikit.

“Sesungguhnya orang-orang Yang sebenar-benarnya beriman hanyalah orang-orang Yang percaya kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka (terus percaya dengan) tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang Dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah; mereka itulah orang-orang Yang benar (pengakuan imannya).”

(49:15)

Kita biasa mendengar bagaimana seorang ahli maksiat itu berubah.Kita juga biasa mendengar bilamana seorang yang pulang dari mengerjakan haji itu berubah.Kita biasa mendengar kisah-kisah mereka yang dahulunya kufur akhirnya dikurniakan hidayah untuk memeluk agama Islam.
Tetapi kebanyakannya yang kita dengar adalah bersebab,samada dari kematian,keajaiban,keindahan Islam dan bermacam-macam lagi.Pelbagai cara Allah taala mengurniakan hidayah kepada hamba-hambaNya.

Akhirnya bertambah satu fakta yang tidak benar dalam mindset kita,hidayah itu akan hadir dengan sendirinya tanpa perlu berusaha!



KECELARUAN DIRI PADA YANG TIDAK PASTI

“Shahrul,kenapa aku nak berubah tapi tak dapat?Aku dah cuba dah untuk tidak bercouple lagi.Tapi boring la bila tak main mesej jiwang-jiwang ni.Aku memang tak boleh tinggal la.”

“Saya belum lagi mendapat hidayah Allah untuk bertudung,”berkata seorang penyanyi.

“Bagaimana ana nak berhenti dari melanggar perintah Allah?Ana betul-betul tiada kekuatan.Dunia dan kenikmatannya terlalu mengasyikkan.Ana betul-betul nak berubah,tapi asyik kalah kepada hawa nafsu dalam diri,”monolog seorang pendakwah.

Segala-galanya yang berlaku dibiarkan sahaja.Seolah-olah semuanya mengharapkan turning point itu untuk hadir.Mungkin mahu diperlihatkan di langit dunia seksaan yang bakal diterima diakhirat kelak secara’live’,baru mahu cuba memperbaiki diri.Keingkaran kepada Pencipta terus berlaku atas alasan tiada kekuatan untuk mengatasi dan berubah kepada yang lebih baik.

Perasaan ingin berubah dibiarkan tanpa tindakan.Sungguh merugikan.

Diriwayatkan dari Imam Tirmizi dan Ibnu Majah,bahawa Nabi bersabda,

“Yang pintar adalah mereka yang mengawal nafsunya dan beramal sebagai persiapan untuk mati.Yang bodoh adalah mereka yang mengikuti hawa nafsunya kemudian berangan-angan baik terhadap Allah.”
Strategi perlu dilakukan kerana musuh yang kita hadapi adalah yang paling bijak memperdaya. Jihad yang paling besar adalah jihad melawan hawa nafsu.Itu hakikat yang perlu kita betul-betul fahami dan yakini.Apakah ada kemungkinan musuh yang hebat dapat ditumpaskan tanpa persediaan yang rapi?

Seandainya ilmu tidak mencukupi,maka usahakanlah untuk mencari.Jika kawan dan keluarga tidak membantu,maka carilah sahabat yang suka menasihati sebagai kubu.Sekiranya suasana tidak membina,kerahlah diri untuk melangkah jauh ke tempat yang lebih sejahtera.

Seandainya ini adalah hari terakhir kita di dunia,apakah masih tidak dapat difikirkan apakah tindakan yang perlu dilakukan demi sebuah perubahan?

Pengorbanan adalah harga yang perlu dibayar sesuai dengan nilai sebuah hidayah.Terserah anda mahu membeli atau hanya melihatnya dari jauh.
Fikir dan rancanglah sebelum terlambat.

Read More......

06 November 2008

PENDAKWAH YANG PENIAGA

Sudah lebih seminggu saya tidak menulis artikel baru untuk mengisi ruangan blog.Hampir seminggu saya diserang selsema menyebabkan banyak kerja-kerja saya digantikan dengan beristirehat.Mungkin sebagai kaffarah kealpaan diri yang perlu dijernihkan kembali.
Pada hari sabtu dan Ahad pula,dua hari suntuk saya berada di PWTC bagi menyertai Pameran Usahawan Bumiputera.Kali ini bukan sebagai visitor,tetapi sebagai exhibitor kepada ribuan pengunjung seluruh negara.Peluang untuk menimba pengalaman baru,bukan sahaja sebagai usahawan malah sebagai dai’ akan saya kongsikan bersama pada kali ini.
Nabi s.a.w bersabda,
”Sesiapa yang mengejar dunia dengan tujuan mengelak daripada meminta-minta & dengan tujuan menjaga anak isterinya daripada memakan harta curi,harta samun dan sbg,&dengan tujuan menjaga hubungan dengan tetangga,dia akan bertemu dengan Allah di akhirat kelak dengan keadaan wajah yang berseri-seri umpama bulan purnama.”

MYGREENOIL
“Encik,boleh saya pinjam masa encik 5 minit.Insyaallah saya tidak akan menghampakan encik,”saya memulakan sapaan sambil menghulurkan brochure yang sarat dengan informasi.Satu kaedah membuka ruang supaya customer bersedia untuk absorb penerangan.

“Erm,produk penjimatan minyak lagi.Dah banyak dipasaran ni,”dijawabnya dengan sambil lewa.Indicator bahawa dia kurang minat.Mungkin fobia dengan lambakan produk sedemikian dipasaran.

“Ya memang betul ini produk penjimatan minyak.Tetapi sebenarnya produk ini berfungsi untuk increase power and performance while reducing feul consumptions.Penjimatan minyak adalah perkara kedua,yang paling utama adalah meningkatkan prestasi engine dahulu,”saya cuba mengalih kepada the unexpected.Tiada guna jika saya menerangkan tentang penjimatan jika telinga disumbatkan akibat dariada produk yang menghampakan dipasaran.

Increasing power and performance…macam mana tu?"umpan saya mengena.Soalan menunjukkan minat dan juga tumpuan.

“Mygreenoil adalah produk yang berfungsi secara internal.Ia membaikpulih prestasi engine.Dengan itu baru penjimatan dapat dilakukan.Apabila petrol diisi,ia akan mengalir ke engin.Dalam engin,pembakaran berlaku dan proses ini yang menghasilkan torque.Tetapi combustion bukan sahaja menghasilkan tenaga,ia juga menghasilkan mendakan carbon yang merupakan parasite didalam engine.Maka mygreenoil ini akan membantu menyingkirkan carbon-carbon itu.”
“Eh,tapi produk-produk yang lainpun boleh menghasilkan penjimatan.Kenapa perlu saya pilih yang ini?dia mencelah.

“Ada pelbagai produk penjimatan minyak seperti tablet dan juga magnet.Produk-produk ini hanya mengatasi masalah external.Ya memang betul produk-produk ini menjimatkan minyak,tetapi dalam masa yang sama ia tidak meng’service’kan engine.Penjimatan dilakukan,tetapi engine akan semakin worn-out,”saya melanjutkan penerangan.

Hujah dan fakta dibentangkan.Itulah antara kaedah mempengaruhi orang yang saya dapati didalam buku How to win friends and influence people hasil sentuhan Dale Carnegie.

“Mygreenoil akan dissolve bersama molekul petrol dan carbon yang termendak itu,sekaligus menjadikan reformulasi struktur terjadi.Ia juga menambahkan kadar oksigen yang terlarut.Seperti yang encik ketahui,oksigen adalah unsur yang penting dalam proses pembakaran.Maka dengan reformulasi itu,pembakaran lengkap dapat dilakukan dan karbon-karbon akan dibersihkan dari engine.Pembakaran yang lengkap akan mengurangkan penggunaan minyak dan juga membantu pick-up kenderaan.”

Pelanggan itu membisu sejenak.Masih ragu-ragu barangkali.

“Jika seseorang itu berakhlak buruk,maka dimanakah punca masalahnya?”

“Hati.”

“Jika seseorang itu mempunyai penyakit darah tinggi,kencing manis,diabetis dan lain-lain,apakah yang ia perlu jaga dan titkberatkan?”

“pemakanan”.


“Begitulah juga Mygreenoil,ia merawat engine;iaitu hati dan perut bagi kenderaan.Dengan itu barulah penjimatan minyak dapat dilakukan,pick-up kenderaan pun akan meningkat.”


PERSEDIAAN YANG RAPI

Begitulah antara sebahagian perbualan yang terjadi antara saya dan juga para pelanggan.Penerangan demi penerangan;hujah demi hujah;dan fakta-fakta terus dimuntahkan.Berhadapan dengan zaman intelek dan dunia tanpa sempadan tidak semudah bercakap,ia memerlukan komitmen yang tinggi kepada ilmu pengetahuan.Manusia kini yang celik IT tidak mudah berpuashati hanya dengan kata-kata manis.

Fakta dan pembuktian menjadi kewajipan.

Dakwah masa kini juga begitu.Ragam-ragam madu’ yang pelbagai memerlukan persediaan yang rapi para dai’ terutamanya dalam konteks ilmu.

Ilmu yang dimaksudkan bukan sahaja dalil-dalil al-quran dan hadis,tetapi merangkumi ilmu dakwah bil hikmah dan juga ilmu berkaitan masalah semasa ummah.

Apakah mampu kita sebagai dai’ berdepan dengan golongan berfahaman sekular sedangkan erti sekularpun kita tidak tahu?apakah mampu kita mematahkan hujah golongan pluralism sedangkan perkataan itupun kita tidak pernah cuba untuk terokai?apakah mampu kita memperbetulkan golongan liberalism jika fahaman golongan ini kita masih kabur-kabur?
Silap-silap kita yang akan dipengaruhi oleh cara berfikir mereka.

Bagaimana pula jika kita berdepan dengan madu’ yang hanya tahu Islam hanya pada nama sahaja?gaya hidupnya totally mengikut barat.Bagaimana kita mahu menangani madu’ yang latarbelakangnya tiada kefahaman Islam yang jelas?yang difahami Islam adalah solat 5 waktu dan puasa sahaja.Jika madu’ yang hadir dihadapan kita adalah golongan intelek,maka apakah cara terbaik untuk supaya hatinya tersentuh,mindanya terketuk menerima seruan kita?Mampukah kita membuatkan mereka terdiam dan berfikir kebenaran yang cuba disampaikan?

Apakah cukup dengan hanya membentangkan nas-nas al-quran dan hadis sudah cukup untuk kita memenuhi kriteria dai’ yang bijaksana?atau kita adalah golongan dai’ yang syok sendiri yang mengotori medan dakwah yang suci ini menyebabkan ramai manusia makin fobia dengan pendakwah dan Islam.

Hanya kerana diri kita yang malas mencari sumber dan ilmu,menyebabkan jalan yang ditempuhi rakan seperjuangan lain semakin rumit dan sukar.Madu’ sukar untuk meminjamkan telinga kerana yang akan diterima adalah cercaan dan juga ‘hukuman’ dari dai yang bersifat ‘penghukum’ yang tidak bertauliah.Itulah hakikat yang sedang dan sering berlaku.


PERNIAGAAN DAN DAKWAH

“Saiful,anta nak tau taka apa yang terjadi semalam?”bertanya Hafiz kepada sahabatnya.

“Pasal tempahan tue ker?takder orang nak tempah lagi eh?Mungkin bukan rezeki anta.”soalan dijawab dengan soalan.

“Bukan,semalam lebih sepuluh tempahan ana dapat!Nak tau tak macam mana ana buat?teruja Hafiz ingin menceritakan pengalaman barunya.”Tidak sempat Saiful menjawab,dia terus menyambung.

“Anta nak tau,ana try aplikasi cara-cara nak tackle madu’ dari kitab Bagaimana Menyentuh Hati karangan Abbas As-Sisi.Mula-mula ana masuk bilik budak-budak tue,bagi salam apa semua.Ana ikut step-step dalam kitab tue.Kalau malam-malam sebelum tue ana susah nak dapat tempahan,tapi lepas tue mudah jer.Sepuluh tempahan weh,”ulas Hafiz dengan panjang lebar.Kitab dakwah fardiyah dalam bentuk PDF itu baru sahaja dibacanya.

Kitab dakwah,ilmu dakwah dimanfaatkan dalam perniagaan.Hasilnya cukup memberansangkan.


“Eh Hakim,cuba anta tengok buku ni,”Berkata Nasrul sambil mensuakan buku kecil Panduan PRU ke-12,terbitan dari sebuah parti politik.

“Kenapa dengan buku ni?ok jer aku tengok.Apa yang pelik sangat?

“Anta nak tau tak,isi kandungan buku ni ambil sebijik-sebijik dari buku How to Win Friends And Influence People,Bawah tajuk How to Change People Without Giving Offense or Arousing Resentment.Dale Carnegie tulis.”berkata Nasrul melanjutkan penerangan.

Buku motivasi yang ditulis pada tahun 1936 ini,kerap mejadi panduan utama peniaga-peniaga tersohor dunia sehingga hari ini akhirnya turut mendapat tempat dihati sebuah parti politik tanah air bagi membantu jentera-jenteranya merayu undi dalam pilihanraya yang lalu.Apakah buku kecil ini yang menjadi de’ factor kemenangan berganda parti itu?ada relevannya.

Buku motivasi & perniagaan,ilmu perniagaan dimanfaatkan dalam dakwah.Hasilnya diluarjangkaan.

Mari kita melihat satu contoh yang mudah.Nicholas Boothman yang terkenal dengan kaedah rapport yang cemerlang;didalam bukunya How to Make People Like You in 90 Seconds ada menulis,

“Sometimes people buy from you is not because of what you sell,but because it is you who sell.”

Boleh jadi seseorang pembeli itu membeli bukan kerana barang yang anda jual,tetapi kerana anda yang menjualnya.Itu sudah banyak saya alami dan saksikan.

Seseorang peniaga akan cuba sedaya upaya bagi memastikan barangnya terjual.Kata-kata yang dilontarkan sangat berhati-hati dibimbangi akan mengguris perasaan pembeli.Produk atau barang yang hendak diniagakan difahami sedalam-dalamnya dari kegunaan hinggalah kepada cara penggunaan dan segala yang bersangkut paut dengannya.Peniaga itu maklum tentang sasaran pembelinya,bagaimana mahu memancing dan memikat mereka sudah lama dikajinya dahulu.Pembeli dengan perangai dan taraf yang berbeza,dilayan dengan cara berlainan.Persediaan dilakukan secara terperinci bagi memastikan keuntungan yang maksimum dan masa tidak dibazirkan.

Bayangkan peniaga itu sebagai dai’ dan pembeli adalah madu’.Kebenaran adalah produknya dan persediaan sebagai kaedah dakwah.Manakala keuntungan adalah islah madu’ dan syurga.Cukup banyak persamaan dan pengajaran yang boleh diambil.

Tetapi zaman mutakhir ini ramai dai’ yang tidak reti ‘berniaga’.Sasaran ‘pembeli’ tidak dikenalpasti dengan jelas.Apatah lagi ingin mengkaji umpan yang paling memikat hati.Bermuka masam dan tidak pandai berbahasa.’Produk’ yang ingin dijual tidak diketahuinya dengan jelas,maka perniagaannya tidak akan membuahkan keuntungan tetapi membawa kepada kerugian.

Masa dibazirkan begitu sahaja.


BELUM CUBA BELUM TAHU

“Bagaimana saya boleh menjadi dealer?”Tanya salah seorang pelanggan yang ingin menjadi agen Mygreenoil.

Saya pun menerangkan padanya seawal pendaftaran ahli hinggalah cadangan strategi marketing.Sebelum saya mengakhiri perbualan itu,saya rumuskan dengan beberapa persoalan untuk dia fikirkan dan ambil kira.

“Pada pandangan encik,bolehkah saya menerangkan perihal diri saya dengan betul dan lancar?”

“Sudah tentu.Kamu lebih tahu kerana ia diri kamu sendiri,”jawabnya dengan yakin.

“Bagaimana jika saya menerangkan perihal encik pula?”

“Kamu tidak dapat berbuat demikian kerana kita baru berjumpa dan belum saling kenal-mengenal antara satu sama lain dengan mendalam.”

“Tepat sekali,begitu juga dengan produk ini.Saya sarankan encik menjadi pengguna dahulu.Setelah encik berpuashati dan dapat memahami produk ini secara mendalam,baru encik hubungi saya untuk daftar sebagai dealer.”

Kami mengakhiri perbualan itu dengan senyuman.Perniagaan tidak perlu terburu-buru.Kepuasan dan keuntungan jangka panjang diutamakan.Allah berfirman dalam surah as-saf ayat 3-4,
     
Wahai orang-orang Yang beriman! mengapa kamu memperkatakan apa Yang kamu tidak melakukannya!Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu Yang kamu tidak melakukannya.

PERNIAGAAN TERUNGGUL



Seseorang peniaga yang berjaya mudah sekali untuk menjadi pendakwah yang berjaya kerana method dakwah sebahagian besar sudah dikuasai.Begitu juga pendakwah yang bijaksana,mudah baginya untuk menjadi peniaga Islam yang unggul.kenalan madu’ yang ramai sudah pasti menjadi pelanggan tetapnya.

Perniagaan dan dakwah sinonim dan sangat rapat pengertiannya disudut aplikasi dan tindakan.Allah berfirman,
Wahai orang-orang Yang beriman! mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan Yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa Yang tidak terperi sakitnya? Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan RasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah Dengan harta benda dan diri kamu; Yang demikian itulah Yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat Yang sebenarnya).

Abu Hurairah meriwayatkan,Nabi bersabda,

“Kekayaan tidak dinilai daripada banyaknya harta,tetapi kaya jiwa.”
(H.R at-Tirmidzi dan Ibnu Majah)

Pendakwah adalah peniaga yang kaya jiwanya.

Mereka sentiasa memperdagangkan barangan berkualiti dan keuntungannya maksimum dan berganda.Bukanlah mereka itu yang muflis akibat tidak reti seni dakwah dan berbahasa.

Read More......