11 October 2008

NAMPAK KECIL,IMPLIKASINYA BESAR


TEORI YANG MEMBIMBANGKAN



“Eh,kenapa balik-balik buat program sesama kita sahaja?temanya juga balik-balik ukhuwwah.Family day ukhuwwah,yahoogroup ukhuwwah,semuanya ukhuwwah.takkanlah dah selalu bersama pun tak mantap lagi ukhuwwah?.”


“Tak perlulah nak kerap sangat lagi buat program macam ni.kita kena fokus pada usaha dakwah kepada masyarakat yang semakin jauh dari Allah & ajaran Islam.”

Ungkapan-ungkapan sebegini sudah lazim memenuhi ruang perbincangan ahli-ahli gerakan Islam yang mahukan perubahan agar tidak berada di takuk yang lama.Ya memang benar kerana dakwah sifatnya internal dan external.Usaha dalam mentarbiyyah diri haruslah seiring dengan mekanisma usaha mentarbiyyah masyarakat.Itulah dakwah yang ditekankan oleh Nabi sejak dahulu lagi.Tidak dinamakan pendakwah jika usaha-usaha pentarbiyyahan digerakkan hanya didalam kelompoknya sahaja.Masyarakat dibiarkan hanyut dalam kesesatan yang nyata.Dalam usrah & tazkirah-tazkirah kita juga sering diperdengarkan dengan kisah ahli-ahli a’bid yang akhirnya dibinasakan kerana tidak megajak masyarakat kembali kepad mentauhidkan Allah.Barangkali ungkapan-ungkapan ini timbul kerana merasakan sudah memenuhi kata-kata yang menyebut,




“Ubah diri kamu,dan serulah orang lain.’


TEORI VS REALITI

Jadi mengapa masih ukhuwwah dijadikan tema?ukhuwwah juga masih diletakkan sebagai objektif program-program.Apakah yang sebenarnya bermain-main dikotak fikiran ‘pengarah program’ dan konco-konconya?Mustahil mereka ini sengaja merencanakan program yang sia-sia sekaligus membazir keringat,masa dan wang untuk sesuatu yang tidak perlu.

Jika tiada angin,masakan pokok akan bergoyong.


Lazimnya semua sudah jelas mengenai rukun usrah.Bermula dengan ta’aruf,tafahhum dan disusuli dengan ta’awun serta takaful.Kepentingannya pun umum sudah ketahui.Tetapi adakah kita benar-benar dapat mengaplikasikannya?Ada yang berkata ‘ya’ dan ada yang berkata ‘tidak’.Tetapi saya cukup-cukup yakin yang ramai yang menjawab ya.Ramai yang bermimpi disiang hari.Kadang-kadang hakikatnya bukan terletak pada jawapan yang diberikan.Pepatah inggeris ada mengatakan,”What you do shouts loudly in my ears I can’t hear what you say.”

Perlakuan menterjemahkan hakikat yang berlaku.





“Kenapalah tiada sahabat yang memahami diriku?Kalaulah mereka tahu yang aku punya masalah yang begitu menghimpit.”Lantas permasalahan terus dirahsiakan.

“Mesej tidak berbalas.Telifon pun tidak pernah diangkat.Ukhuwwah konon.”

“Antum semua nak tahu tak?Raihanah tu suka sangat bagi alasan.Dia sengaja nak larikan diri dari buat gerak kerja.Lama-lama futur la tu.”

“Ala Samad,anta ni asyik sakit je.Anta tak payah la nak berlakon.Dahla tak membantu dalam gerak kerja.Asyik menyusahkan orang aje.”



Tiada langsung perasaan ingin memahami. Su’uzzhon mengatasi husnuzzhon.Sedangkan serendah-rendah dalam berukhuwwah adalah bersangka baik dengan sahabat.Jadi apakah tahap ukhuwwah yang terbina setakat ini?

Inilah realitinya.’Pengarah program’ dan konco-konconya ini sebenarnya adalah golongan minoriti yang tajam pengamatan dan peka dengan perubahan sahabat.Mungkin juga mereka adalah tempat rujukan sahabat terhadap masalah-masalah yang dihadapi.Termasuk konflik-konflik yang berlaku diantara sahabat-sahabat.Perkongsian yang bukan pada orang sebarangan.Kepercayaan yang dipertaruh,ditumpahkan pada orang tertentu dalam secebis pengharapan sebuah tindakan sebagai imbalan.


NAMPAK KECIL,IMPLIKASINYA BESAR



Adapun Mujtahid Islam Imam Al-Ghazali dalam karyanya yang agung iaitu Ihya’ Ulumuddin,dalam menyentuh bab berukhuwwah ini menggariskan 5 perkara sebagai pra-syarat kearah berukhuwwah yang sebenar.

1)Pertama,makan dirumah sahabat.

2)Kedua,solat dirumah sahabat.

3)Ketiga,tidur dirumah sahabat.

4)keempat,qada’ hajat dirumah sahabat.

5)kelima,membawa isteri kerumah sahabat.

Kalau ingin dinilai dengan sekilas pandang,apakah signifikannya semua ini dengan ukhuwwah yang mantap? Pada pandangan saya,cuba dulu baru tahu.Bukan semua perkara dapat ditulis dan dikisahkan.Sebahagiannya hanya dapat diperoleh dengan merasai dan mengalami.Mungkin pada pandangan ilmu kita yang cetek ini,perkara menziarahi sahabat ini nampak kecil.Ketahuilah bahawa implikasinya besar!Sengaja saya senaraikan dipermulaan artikel ini sebahagian dari rumah sahabat-sahabat yang pernah saya ziarahi.Dan tidak dapat dinafikan bahawa mereka dengan rating hampir kepada 5/5 (mengikut bilangan pra-syarat yang berjaya disempurnakan) lebih saya fahami watak dan perlakuan mereka.

Jelas sekali kesemua pra-syarat mestilah dilakukan dirumah sahabat.Mengapa hanya dirumah sahabat?Kerana rumah boleh bercerita tanpa lidah.Kerana ketulan batu-bata dan juga simen itu mampu menguraikan seribu satu kisah mengenai sahabat kita.Menjernihkan pandangan yang kabur dan mengungkapkan hakikat sebenar yang bersembunyi disebalik watak dan perlakuan manusia yang kita kenali pada namanya sahaja.

Terang lagi bersuluh.


SAHABAT SEBAGAI MADU’

Barulah kita mula faham mengapa dia seorang yang pendiam.Barulah kita mula faham mengapa dia kerap tidak hadir keprogram tetapi asyik pulang kerumah.Barulah kita mula faham mengapa dirinya sibuk mencari wang dicelah kesibukan akademik dan usrah.Barulah kita mula faham mengapa pemikirannya begitu kolot dan terkongkong.Barulah kita mula faham mengapa dia begitu mementingkan CGPA yang cemerlang.Barulah kita mula faham mengapa dia kelihatan seolah-olah mementingkan diri dan menjauhi sahabat-sahabat yang lain.Semuanya bersebab dan persoalan-persoalan yang sekian lama terbuku dihati mengenai dirinya kini terjawab.Rukun usrah kedua sudah terlaksana.Tafahhum.

Tidak mungkin ta’awun dan takaful boleh terlaksana jika asyik bersangka buruk.Ketahuilah bahawa kebanyakan perselisihan faham timbul dari sikap kita yang tidak mahu reach out seeking to understand.Sahabat-sahabat juga adalah madu’ dan sikap kita sebagai dai’ terhadap madu’ adalah mendekati dan bukan didekati.

Sudahkah kita mengunjungi rumah sahabat yang kita katakan bermasalah itu?Jadi bagaimana kita menilai ukhuwwah kita sebenarnya?

Tepuk dahi,salahkanlah dahulu diri.

0 comments: